Fri. 11 April 2014
Les Ateliers Claus Brussels
Doors at 22:00

BRAUBLFF (Materie und Laut) 1

Magnus Haglund (SE), Tomomi Adachi (JP), Alessandro Bosetti (IT)

First edition in the series Braublff (materie und laut) on contemporary vocal poetry. Icw De Player & Les Ateliers Claus.

BRAUBLFF (materie und Laut) is een concertreeks in samenwerking met De Player (Rotterdam). Ze stelt de volgende vraag: waar en hoe loopt taal over in muziek? Een mogelijk antwoord: het punt waar taal haar betekenis verliest en overgaat in pure materie – door herhalingen, mutaties en deconstructie, al dan niet geholpen door technologie, cut-ups en tapemanipulatie.

De reeks ontstond uit een gedeelde obsessie voor het werk van vocale poëten als Henri Chopin, Byron Gysin, Lars-Gunnar Bodin en de Revue OU-cataloog. In drie edities stelt ze een stand van zaken voor van de kwestie taal-materie-muziek, door hedendaagse vocale poeten en text-sound composers samen te brengen met het baanbrekende werk van de avant-garde sinds de jaren 50.

De eerste editie is opgedragen aan Sten Hanson, die afgelopen jaar overleed. Op deze avond presenteert De Player ‘My Last Work’, een 10” vinyl + cd met onuitgeven muziek, beeldend werk en twee essays over de componist en de voormalige leider van de Zweedse Fylkingengroep.

Magnus Haglund

De Player nodigde Magnus Haglund (se) uit om in het kader van deze release een essay over Hanson te schrijven. Hij schetste daarin een beeld van de persoon, en van een kunstenaar die zich actief bewoog in de internationale avant-garde scene sinds de jaren 60. Haglund is een kunstcriticus en performer. Hij onderzoekt kunst, geluidskunst, klassieke muziek en elektronische muziek. Voorheen publiceerde hij het boek The Naked City, Gotheburg, en werk over Ake Hodell. Op de eerste editie van Braublff brengt hij een lecture-performance, geïnspireerd door Sten Hanson.

Tomomi Adachi

Adachi is een performer, componist, klankpoeet, installatiekunstenaar en occasioneel theaterregisseur. Hij studeerde filosofie en esthetica aan de Waseda Universiteit (Tokyo). Als performer brengt hij geïmproviseerde muziek met stem, live elektronica en zelfgemaakte instrumenten. Essentieel zijn de composities die hij schreef voor het punkkoor Adachi Tomomi Royal Chorus. Naast eigen werk is hij een begenadigd performer van legendarische werken van John Cage, Cornelius Cardew, Christian Wolff, Tom Johnson, Dieter Schnebel, Takahashi Yuji en Yuasa Joji. In Japan bracht hij, in ware Beavis en Butthead-stijl, voor het eerst werken van Cage en Kurt Schwitters ‘Ursonate’.

Alessandro Bosetti

Alessandro Bosetti (it) is een composer, performer and geluidskunstenaar. Hij graaft diep in de muzikaliteit van gesproken taal, en de geluidsaspecten van talige communicatie. Hij (mis)gebruikt spraakverwarringen, vertalingen en interviews voor zijn composities, die de grens uitgommen tussen elektroakoestische compositie, aural writing en performance. Daarnaast is Bosetti een van de meest vernieuwende radiomakers, gespecialiseerd in hybride text-sound composities. Zijn palmares is indrukwekkend: concerten op het GRM/presences electroniques Festival (Parijs), Roulette (NY), Café Oto (Londen), en talrijke prijzen voor zijn werk, om enkele te noemen: de Phonurgia Nova Price 2012, de IDAF Prize 2013, ...