Year
2019,   2018,   2017,   2016,   2015,   2014,   2013,   2012,   2011,   2010,   2009,   2008  

Oude Klanken Nieuwe Geluiden

Yximalloo (JP), Blues Control (US), Los Llamarada (MX), King Darves (US), Stellar Om Source (NL)
Sat. 02 February 2008
KC België, Hasselt
doors: 16:00

“oermuziek & het eksperiment, les extrêmes se touchent” (Surprieze 1970) 

Clint Simonson van De Stijl Records en Laurent Cartuyvels van Veglia Records spitsten de afgelopen maanden de oren. Ze stelden, geheel volgens hun subjectieve beleving, een muzikaal festijn samen dat wars van gaande muzikale trends nu resulteert in Oude klanken Nieuwe Geluiden.

De contrasten tussen jonge verfrissende bands en oude alternatieve pioniers, de tegenstellingen tussen elektronische en akoestische klanken en de niet aflatende zoektocht naar opwindende geluiden uit de ondergrond is iets wat we bij beide labels terugvinden. Bij De Stijl Records denken we aan releases van oude rotten als Ed Askew en Smegma maar evenzeer aan noiseniks als Wolf Eyes, nieuwe psychheads als Hototogisu of de lichte psychedelica van Samara Lubelski en Wooden Wand. Veglia records op zijn beurt gaf ons, nog voor noise, freefolk etc..., algemene begrippen werden, al een glimp van de toekomst met releases van o.a. Evil Moisture, Wolf Eyes, The Anaksimandros, Birchville Cat Motel en Julian Bradley en slaagt er verder met glans in om met zijn meest actieve muzikale project R.O.T. uit gelijk welk genrehokje te blijven. 

"Eigen belang" hebben Simonson en Cartuyvels niet erg hoog zitten. De afwezigheid van voor de hand liggende bands uit de eigen labelstal op dit uitdagend muzikaal evenement spreekt voor zich. Hier wordt resoluut voor het avontuur gekozen. Laat u zich dus vooral onderdompelen in deze muzikale verrassing van formaat. Of zoals de psychedelische avantblues seventies band Surprieze met hun lp "Zeer oude klanken en heel nieuwe geluiden" reeds treffend stelde "oermuziek & het eksperiment, les extrêmes se touchent"... 

Curated By Clint Simonson (De Stijl) & Laurent Cartuyvels (Veglia)

Outsider muscians from Japan. We tend to like every single one of them. Naofumi Ishimura or YXIMALLOO is making weird musical melting pots ever since 1973. He self-released loads of tapes and cd’s (of which you can still order many on his myspace). Kitsch ‘unpop’ or electronic lo-fi industrial disco. Whatever…

Blues Control

“BLUES CONTROL might just be the missing link between Van Halen and Henry Flynt.” That’s what their label Holy Mountain is saying about them. Blues Control, from Queens NY, kinda differs from the usual noisers en psychers around. It’s not that they do not make noise or psych, they do both! Around their keyboard driven electronic space kraut (?) there’s a nicely smelling mist of all kinds of herbs and spices. Quite difficult to name this duo anything, but sometimes it makes us think of the cosmic heirs of the kraut bands of the late seventies. The kind that is one note away from being danceable. Well, why don’t we just bang our heads again like we’re used to…

King Darves

KING DARVES, Much like a nice ass or a tasty meal, the appeal of the Kings’ music is direct and easy to understand. No one needs to refer to anything to ‘take it in’, which is a welcomed relief. His voice bellows a deep, rich and sweet smoke reminiscent of the pipe tobacco that old guy used to puff behind the dugout. And the great thing is—IT’S HIS. 

Los Lamaradas

LOS LAMARADAS’ exploding now supposedly revisions something like ‘Forming’ era Germs meet’s Brian Gregory era Cramps meets Earcom era Prats, and whether that is jive or not, it is surely the most exciting mexican spin since the debut blast of la revolucion de emiliano zapata. 

Stellar Om Source

Christelle Gualdi aka STELLAR OM SOURCE is a psychedelicious psych drone lady. After some really great collabs with people of NNCK , Embryo, The Skaters, Kuupuu and Uton, she’s on stage all by herself. After spending some months in the NY underground, she’s back and as fresh as she can be.