Hij werkte ook samen met Köhn en deed remixwerk voor O.Lamm. Dit alles resulteerde in een nieuwe stroom van ideeën en invloeden die allemaal hun weerklank vinden op dit nieuwe album. Er is een overeenkomst met ‘Gravity = Love’, maar de overheersende sound op ‘The Wide Album’ is voller en dieper. De grote aandacht voor details en voor de mastering hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen. Dit is een volwassen cd die hem plaatst in het rijtje der groten zoals Pimmon/Fennesz/Markus Schmickler. ‘The Wide Album’ is het resultaat van een lange zoektocht. Alles begon bij het verzamelen van geluiden, daarna werden ze gemanipuleerd en behandeld en in ruwe nummers gegoten. Vervolgens werden alle nummers in een weldoordachte volgorde geplaatst, op elkaar afgesteld en mooi samengebracht als een geheel. Het werd een album dat niet alleen de elektronicaliefhebbers wereldwijd zal aanspreken, maar ook de avontuurlijke popliefhebber en zelfs de avant-gardescène. Het is een muzikale ontdekkingsreis geworden zonder het gebruik van conventionele instrumenten.
Ovil Bianca is een van de weinige artiesten die nieuwe invalshoeken blijft ontdekken en dit binnen een beluisterbare context. Dit is waarschijnlijk te verklaren door zijn uiteenlopende invloeden zijnde Syd Barret, DJ Tiesto, Bonzai Records en Wesley Willis. Deze invloeden zeggen natuurlijk meer over de persoon die Ovil Bianca is dan dat het referenties zijn voor zijn muziek. Het bijwonen van een Ovil Biancaconcert daarentegen is iets compleet anders. Voorbije optredens bewezen dat hij zich zowel uit de slag kan trekken voor een rockpubliek als in een kunstgallerij. Een uitdaging voor hoofd en oren, zoals ook te horen is op deze cd. Ovil Bianca stond er namelijk op dat zijn optreden op Pukkelpop 2001 als extra mp3 toegevoegd werd aan dit album. Niet enkel als herinnering, maar ook om duidelijk te maken dat een minimale setup ook kan werken op een groot podium en hoe zijn live-ervaringen een invloed hebben gehad op deze cd. Daarbovenop krijg je ook nog een Quick-Time filmpje van de hand van Bart Stolle, een gerespecteerd videoartiest binnen underground en mindere underground middens.